سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک داری پلتفرمی ماند طوفان در حال برهم زدن قواعد بانک داری دیجیتال است. بانک سینا هم در همین راستا، سیمارت، سیبانک و سیپات را عرضه کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۰۲

تیتر20 - در یک دهه اخیر ماهیت بانک داری، از قالب بانک داری الکترونیک و اپلیکیشن های آن خارج شده و پا به عصر بانک داری پلتفرمی گذاشته است. اگر در بانک داری الکترونیک، اصل بر خدمات حول کارت بانکی مانند صورت حساب، دریافت ده گردش آخر، دسته بندی کردن مدیریت مخارج زندگی، کارت به کارت، خرید شارژ و انتقال وجه قرار داشت، در گونه جدید بانک داری اینگونه نیست.

در عصر حاضر، پلتفرم ها و اقتصادی پلتفرمی نقش بازی می کنند. با توجه به اهمیت خدمات مالی در اقتصاد پلتفرمی، بانک ها خدمات الکترونیک خود را با خدمات پلتفرم ها ادغام می کنند. این ترکیب حاصلی جز خلق بانک داری پلتفرمی ندارد.

حالا سوپر اپلیکیشن های بانکی بار مجتمع سازی از پلتفرم ها و خدمات مبتنی بر کارت بانکی را بر عهده دارند. دیگر می توان با کارت بانکی که بر مبنای احراز هویت غیرحضوری صادر شده است، به پلتفرم های دیگر، بر روی سوپر اپلیکیشن بانک محبوب خود متصل شد.

هوشمندسازی و پلتفرم های سینا

بانک سینا با درک تغییر ماهیت بانک داری دیجیتال که حرکت از بانک داری الکترونیک به بانک داری پلتفرمی را ممکن کرده است، پا به این عرصه گذاشت. پیشتر سرزمین هوشمند سینا راه اندازی شده بود تا به دی ان ای بانک داری پلتفرمی سینا را تشکیل دهد. سیبانک، سیمارت و سیپات به این دی ان ای متصل شدند.

سیبانک حامل بانک داری پلتفرمی است. سیمارت اولین مارکت پلییس پلتفرمی متصل به بانک سینا محسوب می شود. برای نمونه در سیمارت 296 کالا/خدمت مبتنی بر نیازهای بازار گردشگری و 919 کالا/خدمت در بازار لوازم خانگی و اداری ارائه می شود. در مجموع 5 هزار و 377 کالا/خدمت در 10 گروه کالا/ خدمت، از جمله در طلا و زیورآلات و آرایشی بهداشتی ارائه می شوند.

در همین حال، سیپات اهداف بانک داری اجتماعی بانک سینا را تامین می کند؛ پلتفرمی که «سامانه حامی هوشمئد» معرفی شده است. جامعه هدف سازمان های حمایتی که مشتری بانک سینا هستند، از طریق سیپات به بنیاد علوی و بانک سینا متصل می شود. این پلتفرم، اعتبار سنجی و عملیات اعتباری را به صورت هوشمند سازماندهی می کند تا بانک سینا بتواند بازار تسهیلات حمایتی خود را با توجه به ریشه داری بنیاد علوی در چنین اموری توسعه دهد.

جایگاه سیبانک در پلتفرم سینا

این توسعه پلتفرمی به بانک سینا کمک کرده است تا نظامی از خدمات هم عرض را بر روی سرزمین هوشمند بیاورد که قلب آن سوپر اپلیکیشن سیبانک است. شعار حول این «سیبانک، یک بانک در ابعاد سی بانک» نشان دهنده اهمیت سیبانک در بانک داری پلتفرمی است.

به  طور کلی، در قالب بانک داری پلتفرمی، خدمات احراز هویت هوشمند، صدور آنلاین کارت بانکی مجازی و فیزیکی و افتتاح حساب مجازی، صدور امضای دیجیتال و درخواست اعتبارسنجی، مرکزیت دارند. 

پس از راه اندازی این خدمات و اضافه شدن خدمات کیف پول اعتباری، صدور سفته دیجیتال، پرداخت با کیو آر کد (نشان)، خدمات تسهیلات و مدیریت سپرده ها، سایر خدمات مانند مشاوره مالی و بیمه، خرید سهام و سرمایه گذاری، صدور فاکتور دیجیتال، اعطای تسهیلات آنلاین و... که از سوی فین تک ها و استارت اپ ها ارائه می شوند به هسته اصلی اضافه می شوند تا مشتریان بانک بر روی یک سوپراپلیکیشن به ده ها نوع کالا/خدمت دسترسی پیدا کنند.

بانک سینا به لطف تغییراتی که بر روی بانک داری الکترونیک خود اعمال کرد، می تواند در سیبانک، بانک داری پلتفرمی خود را عرضه کند. بانک سینا در حال حاضر، خدمات پایه بانکی را بر روی سیبانک ارائه می کند اما راهبرد این بانک ساخت یک سرزمین هوشمند بر مبنای راهبرد کسب و کار است. این راهبرد به بانک داری خرد متصل است. به گفته علی ابدالی، مدیرعامل سینا، توسعه بانک داری دیجیتال راهبرد بانک داری خرد این بانک است.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز